Marin Žderić, predsjednik udruge lađara Stablina je objavio osvrt na 26. Maraton lađa, koji ispod prenosimo u cijelosti.
Poštovani,
Kao i prethodnih godina ovih putem ću se osvrnuti na ovogodišnji maraton lađa, te njegove pozitivne i negativne strane kao i prijedloge o poboljšanju regularnosti i sigurnosti ovog natjecanja.
Za početak bih pozdravio odlučnost i volju udruge lađara Neretve za poštivanjem i provedbom veslačkih sugestija koje smo iznijeli tijekom ovogodišnih sastanaka. Kako to obično i biva uvijek ima mjesta za napredak, pogotovo u veslačkom sportu koji je sam po sebi dinamičan i sklon napredovanju.
Regularnost natjecanja:
- Neadekvatno označena staza za natjecatelje.
Na ovogodišnjem maratonu lađa staza za natjecatelje nije bila adekvatno označena, što se i pokazalo nasukavanjem više ekipa na području ulaska u Crnu rijeku predio poznatiji kao „most prokupica“. Navedeni dio je pokošen (nije bitno kada, kako i od čije strane) te je ostao jedan zemljani otok pun stijena (veličine cca 20m2) koji je sam po sebi opasna prepreka za sva plovila koja prolaze tim vodenim putem. Navedeni dio nije bio naglašen kao prepreka te nije bio označen bilo kakvom sigurnosnom oznakom. Sukladno statutu udruga lađara Neretve je dužna osigurati i označiti sigurnu stazu i koridor za natjecatelje. Samo pukom srećom veslači su prošli bez ozljeda, što vam već i potvrđuju različitim slikama i dopisima koje su adresirali na vas. Zamolio bih vas da kao i prethodnih godina jedan brod sa sudcima krene na dan maratona lađa u jutarnjim satima u inspekciju staze, ove godine vam je to iznimno veliki propust po kojem će ovaj maraton ostati zapamćen. - Brodovi i manje brodice
Na prethodnim sastancima dogovoreno je da će kolonu brodova predvoditi „predsjednički“ brod koji će pratiti prve ekipe te će ostali brodovi i brodice ići iza navedenog. Kao i prošle godine tako i ove taj dogovor se nije ispoštovao. Brodice su išle ispred svih lađa te pravile valove (ruku na srce manje nego prošle godine) ali svakako preporuka da se pripazi na navedeno. - Stanje lađa za nastup
Svima je već poznato da je održavanje plovila iznimno skupo, pogotovo ako imate 33 drvena plovila. Razna obećanja koj se protežu godinama da nam se prave nove natjecateljske lađe više ne djeluju uvjerljivo. Svake godine je sve manje dobrih lađa za nastup, pod tim „dobra lađa“ smatramo:
-da nije puknuta vanjska i unutarnja oplata
-da je drvo skupa sa lukoćima zdravo i ne puknuto
-da ne pušta prodor vode.
Vjerujem da nam nisu veliki kriteriji što se tiče lađe za nastup, mada i takvih ove godine se skupilo jedva 9 lađa. Primjer ekipe Bjelovara kojoj je prije starta pukao gnjili nosač za parić, da nisu samoincijativno stali ispred cijele kolone spremne za start krenulo bih se bez njih. Samim tim činom umanjuje se vrijednost treninga i truda veslača te njihovih sponzora, što nikako nije dobro za budući razvoj maratona lađa. Mislimo da je ova toča financijski prioritet udruge za iduće godine. - Sudački pravilnik
Pravilnik za sudce maratona lađa je nedorečen te sudcima daje za pravo dosta slobodne procijene u pojedinim situacijama. Sudac na taj način može naštetiti pojedinoj ekipi ili joj biti dodatan „vjetar u leđa“ovisno o procijeni. Primjer ukoliko vam dodjeli kaznu stajanja (koja je uvijek diskutabilna) ekipe koje su u samom vrhu to ne mogu nadoknaditi u kasnijem dijelu utrke, ili ukoliko vas puštaju da siječete koridor izvan označene staze za natjecatelje smanjujete natjecateljsku rutu te imate trenutnu prednost ispred drugih ekipa. Napominjem da bih se pravilnikom trebala smanjiti slobodna procijena sudca na minimum, na koncu to je jedan dodatan ljudski faktor u amaterskom sportu koji u većini slučajeva određuje konačan poredak a sudci na maratonima nisu konstantni nego se mijenja postava iz godine u godinu.
Sigurnost natjecatelja na maratonu lađa ove godine odnosi se na bakljadu i dimne bombe kroz mjesto Komin. Svi smo upoznati sa činjenicom da je najljepši i najvaternini doček lađara kroz Komin, stvaraju se preljepe slike lađa kako izlaze iz tih silnih boja dimnih bombi koje plutaju Neretvom. Ove godine to smatramo pretjeranim jer se radilo o velikom broju dimnih naprava koje su se nalazile po sredini staza za natjecatelje. Navijački brod je išao ispred prvih lađa u stazi za natjecatelje te ispred njih bacao dimne naprave prvenstveno stvarajući „dimni zid“ u kojem se ništa ne vidi i gubi orijentacija, što je još važnije maratonci koji su u tolikom naponu snage veslaju već preko sat vremena i trebaju svaki atom kisika da bi ispravno funkcionirali. Svakako odobravanje najljepšeg dočeka uz zamolbu da se to odradi na drugačiji način ne ugrožavajući veslače.
S poštovanjem,
U Stablini 16.08.2023., Marin Žderić
Predsjednik udruge lađara Stablina