Regija

TURIZAM: Braća Česi spašavaju sezonu, Makarska i Gradac najviše pate bez Bosne

Odmah ćemo u glavu: naše statističko istraživanje iznjedrilo je dva neosporna zaključka. Prvi vrišti iz naslova: braća Česi spašavaju sezonu. Prvi put nakon dugo godina ova je nacija najbrojnija na Rivijeri, i to ne samo u nekom malom pitoresknom Bratušu ili Drašnicama, nego u apsolutno svakom mjestu izuzev Makarske, piše Slobodna Dalmacija.

A drugi zaključak kaže da najmanje podbačaje bilježe manja mjesta manje devastirana apartmanizacijom ili čak stanogradnjom. Brela su apsolutno izvan konkurencije u smislu nekog turističkog brenda i imidža, jer naprosto imaju i čuvaju to ime, no svejedno valja reći da je na prvi dan srpnja ostvareno čak 43 posto noćenja u odnosu na prošlu godinu. Slijede Tučepi i Gradac s 32 posto, pa Baška Voda s 28 posto, dok je Makarska na samom dnu sa svega 21 posto ostvarenih noćenja u odnosu na 2019.!

Slika se promijenila

Kada stavimo ta dva zaključka jedan kraj drugoga, činjenicu da su Česi dominantni i da su najmanji minusi u, recimo to tako, “mediteranskijim” i apartmanizacijom manje devastiranim mjestima, što biste rekli? Česi nas jako vole, ali zaziru od gužvi i pretvaranja nekih destinacija u “unisona” ljetovališta bez identiteta i s pretendiranjem na luksuz i u smještajnim jedinicama i na plažama koje se nastoji “popeglati” i iščistiti od svega onoga što kvalitetni, a s druge strane iznimno skromni i zahvalni gosti poput Čeha na jednoj Makarskoj rivijeri očekuju: nedirnute prirodne ljepote.


Nije li nam trenutna “turistička krvna slika” pokazatelj nečega što bismo trebali najprije uočiti, analizirati i po tome planirati, iako se istinabog radi o po svemu atipičnoj godini? Za nadati se je da se ovakve godine neće ponavljati, no činjenica je da su vjerni gosti koji sada spašavaju obiteljski smještaj u Brelima, gdje se po svoj prilici najveći broj rezervacija ostvario od starih gostiju ili po preporukama, već godinama podcijenjena kategorija u “turističkim tvornicama” kao što je jedna Makarska.

Iako su u Makarskoj na 1. srpnja najbrojniji bili Poljaci, njih je svega trećina u odnosu na 2019. S druge strane, iako se na češkom tržištu bilježi pad, ipak je manji te ih je ove godine 40 posto u odnosu na lani. Njemačko tržište spašava stvar, i to ne samo u Makarskoj. U gradu pod Biokovom ih je 62 posto u usporedbi s 2019. i zauzimaju treće mjesto.

No nakon Čeha su najbrojniji na Rivijeri upravo Nijemci, i to u Brelima, Tučepima, Gradcu, te Baškoj Vodi. Suma sumarum, nakon velikog povratka Čeha, imamo povratak Nijemaca, pa bi se moglo reći da se vraćamo na “tvorničke postavke” iz vremena bujanja masovnog turizma na Jadranu.

Nijemci su, za ilustraciju, lani u većini mini-destinacija na Rivijeri bili tek na šestom, ili čak sedmom mjestu. Primjerice, u Makarskoj su Nijemci zauzimali šesto mjesto, budući su ih godinama prestizali Bosanci, Šveđani, Norvežani i dakako, Poljaci, a među prvih pet nisu bili čak ni u Brelima. Jasno je da bi se slika promijenila da su bile otvorene granice s BiH i da su krenuli dolasci iz skandinavskih država, no daleko značajniji podbačaji s poljskog tržišta u odnosu na minuse koje pišemo kod Čeha i Nijemaca ipak nešto govore.

Kada bi bilo pameti i prije svega političke volje koja, eto, sama po sebi isključuje struku (pamet!), možda bismo iz ove neobične godine izvukli neke premise na kojima bismo gradili (posljednjih godina bezglavi) turizam, pa bi s više respekta, poniznosti i truda počeli gledati na neka tržišta, promovirajući se tamo i pitajući njih što žele, a što ne žele.

Makarska i Gradac najviše pate bez Bosne

U ovoj situaciji vidljivo je koliko je Makarska kao destinacija ovisna o tržištima bez kojih smo sada ostali. Poljaci kao broj jedan su desetkovani, Skandinavaca uopće nema (a lani su na 1.7. Norvežani bili na drugom mjestu te Šveđani na petom!), a najveći minusi bilježe se upravo zato jer nema gostiju iz BiH, koji su inače iznimno brojni i na području Općine Gradac gdje su lani na ovaj datum bili druga najbrojnija nacija. Lani su u Makarskoj Bosanci bili na četvrtom, gotovo pa trećem mjestu na ovaj datum, a u prvom dijelu srpnja vjerojatno bi i premašili Čehe. I Baška Voda je ovisna o ovom tržištu koje je bilo lani na trećem mjestu sa 16 posto u ukupnoj brojci, dok su u Podgori gosti iz susjedne BiH bili na petom mjestu u lipnju.

– Postoji svojevrsna tradicija koja seže još u vrijeme bivše države kada su naši gosti iz BiH dolazili u ondašnja odmarališta i ta se navika sačuvala, pa je jasno da o njihovom tržištu dosta ovisimo – kaže grački načelnik Matko Burić.

Direktor tamošnjeg TZ-a Davor Andrijašević kaže kako stvari ipak nisu crne kako se prikazuju.

– Pa mi smo ostvarili 30 posto čak i bez BiH gostiju, tako da ne stoje zloslutne tvrdnje po medijima. No, mene više brine jedna druga stvar, a to je da gosti iz Češke vlakom stižu u Rijeku, umjesto da su ih preusmjerili na njihovu tradicionalnu destinaciju koju su uvijek birali pored Istre i Sjevernog Jadrana, a to je, preko Splita, upravo Makarska rivijera – veli Andrijašević.

Samo u Baškoj Vodi privatni smještaj lošije prolazi

Ono što je također uočljivo jest da su najveći minusi u hotelima, iako je prerano zbrajati konte uzimajući samo jedan dan kao referentnu točku. Ipak, minusi jasno govore da će hotelijeri, barem zaključno s ovim datumom, biti u problemima. U Makarskoj su ostvarili niti 13 posto noćenja u odnosu na proteklu godinu, a na ostatku Rivijere su ipak nešto bolje brojke. U Brelima se radi o 18 posto, u Tučepima oko 22 posto, a iako za Gradac nemamo opće postotke, svakako su hoteli na drugom mjestu nakog domaćinstava, s iznimkom “Morenije” u Podaci koja, u trenutnim okvirima “rastura” s 55 posto ostvarenih noćenja na 3. srpnja u odnosu na isti datum 2019.!

Međutim, ima jedan kuriozitet: Baška Voda jedina ima hotele na prvom mjestu s čak 28 posto ostvarenih noćenja 1. srpnja! Vjerovali ili ne, obiteljski smještaj je na drugom mjestu, protivno svim predviđanjima kako će “privat” ubrati više vrhnja, i to sa svega 17 posto u odnosu na lani.
S obzirom da u Baškoj Vodi gro hotelskog smještaja ili gotovo sve čine Hoteli Baška Voda, pitali smo Jakšu Medića, direktora Hotela Baška Voda, da otkrije za kojim su “trikovima” posegnuli.

– Bilo je jasno od početka da ćemo se morati oslanjati na auto-destinacije i to smo i učinili, obraćali se najbližim tržištima, a u lipnju smo nudili i nekakve pakete. Išli smo na portale, direktnu prodaju, a agencijske skoro da i nema. Sada kreću Skandinavci, što nam je jako bitno – rekao je Medić, dodavši kako je u hotelima uoči vikenda boravilo 300-tinjak gostiju.

Iako 28 posto nije loše, svima je jasno da takvi postoci neće biti kad se govori o prihodu jer su skoro svi hotelijeri nudili akcije, no za nadati se je da će s prvim letovima i dolascima sa skandinavskog tržišta brojke u glavnoj sezoni, ako se nevdogode neke restrikcije, ipak rasti.

Slobodna Dalmacija