Regija

KRAJ JEDNE ERE Pelješki most će promijenit životne navike, ali i trajektnu liniju od Ploča do Trpnja

“U ljetnoj izmaglici, jedva vidljivo umornu i tupu oku, u daljini titra duga bijela crta. Lagano svinuta. Ko obla zagrada nad morem. Stupove još ne naziremo..” – prenosimo priču Damira Tolja iz Slobodne Dalmacije.

Eto, pelješki most trebao bi u pogon za dvadesetak dana. Kažu, 26. srpnja. Gledamo ga s bande “Jadrolinijina” trajekta “Mljet”. Maloprije smo partili iz Ploča u Trpanj. Devet milja do poluotoka. Mrvu kraće od ure. Mirišu punjene paprike, posadi za obid. Puni do čepa! Petak.

Mnoge je godinama spašavala ta modra pruga: pa tko bi kružio okolo, ko budala u prirodi, tko bi čekao na granici prije i poslije Neuma, izlagao se suncu, policiji, carini i raznoj birokraciji svoje i susjedne države BiH. Davno je Arsen napisao “Zaludu me svitovala” i pjevao: “Nek ne iđe ko ne mora…”


A s mostom stiže i kraj jedne ere: znamo, bit će još trajekata i putnika, partenci i akoštavanja, trčanja u zadnji čas. Ali ne više kao dosad. Svi se slažu, bit će tanje i plovit će se manje. Ali slađe.

Neka. Samo što u nas ni pelina, gorčine ne manjka. Slušajte sad ovo:

– Što drugo mogu?! Ja ću lazit ko Lazar ako triba za svoju djecu. Četvero su: starija Lucija završila prvi srednje. U Korčulu ide. Sin Nikica, dijabetičar, taman završio osmi, vjerojatno će dalje u Ploče. A ova dva blizanca, Hrvoje i Josip, djeca su s posebnim potrebama. Autistični spektar. Kasne tri godine za generacijon. Imaju po jedanaest, ali ko da imaju po osam. Završili četvrti razred.

Kaže nam tako Ivo Šundrica. Sjedi pred kućicom u Trpnju. Škure širom otvorene. Lucija na drugoj stolici liže sladoled. Blizanci nešto viču.

‘A gorivo poda zlato’

Tek ide priča u priči. Stvaran, nepatvoren život:

– Svake sedmice dvaput vodim blizance u Velu Luku na Korčuli. Utorkon u 11 defektolog, četvrtkom u 11.30 psiholog i logoped. Pođemo iz Trpnja auton u 7.30 i u Orebiću smo u 8. Trajekt iz Orebića je u 8.30 pa smo u Korčuli u 9 sati. Onda opet auton u Velu Luku, okolo 9.50…

– Uh, pa kad ste nazad?!

– Popodne. U 15…

– Ima li igdi bliže? U Pločama, Metkoviću, Korčuli?!

– Misliš da nismo tražili. Čitavo jedno polugodište, taman prije korone, iz Metkovića su nan dolazili u Trpanj ti stručnjaci. I to je bilo dobro. Jesmo morali davat po sto kuna, al’ nema veze. Onda je s koronom rečeno da ne može više tako. Sad su se djeca već i naučila na te terapeute u Veloj Luci, ko bi sad išta i mijenjo?! A teško je…

Rodom je Ivo iz Oskorušna. Na baštini su mu i sad kokoši i pivac. Tko bi jaja napripravio. Ima 10.000 trsova, al’ ne može više prispjeti svakom:

– U ledini mi ostade sedam hiljada loza. Ne mogu stić nego na ove tri. A “Vinarija Dingač” dugo bila u stečaju i grožđe si mogo prodat samo privatniku. Davali maksimalno pet-šest kuna za kilo plavca. Ne isplati se. Pa načinim malo vina i prošeka za se. I ako iko naleti. Priživit triba.

Što se Iva tiče – trajekt je zgodnije rješenje: pred kućom je i u Pločama za sat vremena. I brojna djeca idu tako u srednju školu u Ploče. Jer na čitavom Pelješcu nema nijedne! Iskrca ih na par koraka od škole. Tko bi ih odvozio i dovozio svaki dan okolo cestom i preko mosta. A gorivo poda zlato!

– Past će ozbiljno broj putnika na trajektu, ali liniju ukidat neće. Možda bude manji brod i manje polazaka – kaže Šundrica.

Kasnije toga popodneva, na povrtaku “Mljetom” iz Trpnja u Ploče, drukčiji pogledi:

– Evo naše računice, iako svak ima svoju. Krenili smo s Korčule. Nas dvi, troje dice i auto. Iz Dominča u Orebić 220 kuna za 15 minuta plovidbe. Onda ceston do Trpnja. Pa još 340 kuna za trajekt do Ploča. A da radi most – ostalo bi nan baren 200 kuna u džepu! Jer, teško da bi za 70 kilometara puta, od Orebića, priko mosta pa do Ploča, potrošili deset litara goriva. Šta bi bilo 135 kuna. A brod iz Trpnja 340!

Rezoniraju tako Kristina Tomašić i Ana-Marija Gudelj. Jedna Splićanka, druga iz Tomislavgrada. Obje na zagrebačkoj adresi. Viče Kristina da bi i sada bile išle mostom da je otvoren. Nudi još jedan argument:

– Sidneš kad oćeš u svoje auto, staneš di ti je potriba, nisi pod streson oćeš li prispit na jedan ili na drugi brod, je li gužva i oćeš li se ukrcat ili ćeš ostat na rivi. Ukratko – most!

Ne mogu ga dočekati ni braća Jure i Svetko Bikić iz Orebića. I oni su na trajektu. Na sprovod će u Vrgorac. Kažu, ovo je zadnji put da idu ovako:

– Sprovod je u šest ura. Iz Orebića smo pošli u jedanest i kući ćemo se vratit iza deset ura večeras. Jer je trajekt iz Ploča u 20.50. Čitav dan!

– A da je most?

– Mogli smo iz Orebića poć u tri popodne. Mi vapimo za mostom, tribalo ga je davno napravit, al’ dobro da je i sada. I financijski je puno isplativije na most nego na trajekt. Ne možete potrošit ni pola toliko goriva koliko izađu karte za brod. I slobodni ste ić kad god oćete. Most je sloboda – govore braća iz Orebića.

– Onda će past promet na trajektu?

– O, pa bit će sigurno 70 posto manje putnika. Najmanje!

Kažu Bikići i da je trebalo napraviti most između Korčule i Pelješca, tamo kod Svetog Ivana.

– To je vrlo blizu, tri ovakva trajekta mogu to primostit, samo nekomu nije u interesu. Sad se u Perni, blizu Orebića, pravi luka za Korčulu – veli Svetko.

– Šta će se time dobit?

– Ogromnu stvar! Gradit će se i zaobilaznica, pa tisuću vozila dnevno više neće liti ulazit u Orebić na trajekt za Korčulu, nit će ih se isto toliko vraćat s Korčule. Nego će obać Orebić i vozit u tu novu luku u Perni.

Ovisi i koga pitate, odakle i kamo ide, što mu treba, tko plaća i slično. Kao i za sve u životu, nemamo iste računice. Pa Tibor Dukai, treći časnik palube na “Mljetu”, pomorac iz Orebića, kaže ovako:

– Svi s Korčule i iz Orebića pitaju što će bit s trajektom. A svima nama iz tih krajeva puno je lakše doć u Trpanj, sjest u miru na trajekt, popit kavu i prolistat novine, pa doć u Ploče i za tri minute bit na autoputu…

’Sve će se začepit’

– A financijska matematika?

– Otočanima štima, a i Pelješčanima se priznaje otočna tarifa: cijene trajekta upola su manje nego putnicima s kopna. Evo, nama je auto 68 kuna. Ovima drugima – 154. Više bi goriva potrošija! A šta kad još poskupi?!

– Ajme…

– I još nešto: ima dionica ceste priko Pelješca di se dva auta ne mogu mimoić. Kad most proradi i auta s njega navale na te uske i stare ceste prema Orebiću, sve će se začepit, čut će se to ovoga lita, samo ti slušaj.

– Ko u pirju?

– Luda kuća će bit. Sudara koliko voliš. Na mistima je put nikakav. Od Orebića do mosta tribat će ura i po vrimena. Liti! Još kad naiđu kamperi i ovi što gumenjake vuku. Nikad proć, nikad doć!

Zna Dukai da je most atrakcija, ali dodaje da će pravu korist od njega najviše imati sjeverni i istočni dio Pelješca, od Brijeste, Janjine, Putnikovića i Stona, pa Dubrovčani, Crnogorci, Albanci… Neće ići na granicu u Neumu, a ni na trajekt, nego novom širokom cestom od Stona do mosta u Brijesti, pa na kopno u Komarnu.

– Ludilo!

– Ali nama na zapadnom i južnom dijelu Pelješca i Korčulanima on ne znači ništa bez nove ceste iz Orebića do mosta! E, to će bit ludilo, samo ko zna kad će i oće li ikad – kaže treći časnik.

Pred “Jadrolinijinom” agencijom u Trpnju Elena Vukasović i Jelica Mačela. Prva čita cijene karata i govori tko najčešće putuje. Dostavni kamioni i kombiji s prehranom. Ljeti turisti. Domaći uvijek. Pelješčani i Korčulani. Svi koji žele izbjeći dva granična prijelaza.

Druga je Bosanka. Iz Brčkog. Stigla prije trideset i pet godina. Prisjeća se starih vremena:

– Sindikalni turizam bio: po sedam hiljada gostiju, Trpanj pun ko šipak! Odmarališta imale firme. U ovom objektu bila “Crvenka” iz Vojvodine, oni “Jaffa” keksi što su bili. Pa “Đuro Salaj” iz Mostara. Onda osječka “Saponia”. Beogradski “Partizan”, sportsko društvo, razni sportaši dolazili. Pa brčansko odmaralište…

– Aaaa, tako ste vi došli amo!

– Ha-ha…

– Je l’ bilo poznatih?

– Cvijetin Mijatović! Helikopterom ga dovozili. Onaj Tuzlak što je bio u Predsjedništvu Jugoslavije. Imo kuću ovde na Luci.

Onda Žera iz Crvene jabuke, pa Sejo Sexon, Zabranjeno pušenje. Govore Elena i Jelica da je i poznati glumac Bora Todorović u trpanjskim Vilama imao kuću. Vile dobile ime po vilama. Bila je i zgrada bosanskog izvršnog vijeća. Da počinu umorni drugovi. Dosta su podmetali svoja pleća i jeli koru s drveća.

– Grad bio! Ludilo, muzika na sve strane po čitavu noć. Sad ti odma zovu miliciju…

Pokazuju nam žene potpuno novu obalu u mjestu. Tamo u portu, gdje vozila čekaju trajekt. A Jelica ko zaljubljena:

– Ljepota je, bolan, riva, gledaj ti ovo… Čitav Trpanj! Ima neku dušu.

Fala brodu, sloboda narodu

Ispisan i išaran svuda po sebi, Zoran Radostić kaže da mu je trajekt puno bolja varijanta ljeti. Iz Gata je, na Pelješac ide poslom. Svojim kamionom, pa mu je lakše i razgovarati s reporterima. Ne strepi od gazde:

– Baš smo računali i liti mi je puno bolji trajekt. Dođe 150 kuna i mogu odmorit na brodu uru vrimena, umisto da se znojin krcaton ceston po Pelješcu. Evo, iz Ploča u Komarnu na most – 30 kilometara, pa onda iz Brijeste, s mosta do Orebića još 40 kilometara. Znači, 70 kilometara, ura i dvadeset minuta. Ako nigdi ne začepi. Još ako si pun, a put loš… Ceston bi potrošija 20 litara goriva, u mene je kamion od osan tona, a to ti je zasad 260 kuna.

Zimi je druga priča. Manje polazaka, vjerojatno će biti i manji brod, pa će ljudi više na most. Jedno je ipak sigurno: nabava će kuda gazde kažu. A ne vozači.

S preglednog “Mljetova” rashlađenog mosta divota je gledati brazdu otraga i par galebova sprijeda.

– Ja sam ti početkon srpnja 2013. doveo trajekt “Jadran” u Ploče, da bi se pojačo kapacitet za prijevoz vozila i kamiona na liniji za Trpanj. Kao, dok se ne izgradi pelješki most. Mogo je povest 1200 putnika i ukrcat 140 vozila. Izgrađen 2010. u Splitu. Prije je prugu održavo “Vladimir Nazor”, upola manji – 450 putnika i 70 vozila – govori kap. Andro Stražičić, zapovjednik broda.

Nakon devet godina opet je tu. Stigao prije mjesec dana:

– Radujemo se mostu jer nam svima treba, posebno nama na jugu. Bit će to veliko olakšanje. Tek ćemo mi to spoznat. Velik problem je bio s prijevozom žive stoke, ribe i razne druge hrane. Praktički, sva dostava išla je s nama jer je preko granice teška muka i procedura. Dokumenti, deklaracije i slično. Ja vjerujem da će svi oni ubuduće na most.

Realno, kaže barba, na trajektu će ljeti biti barem 50 posto manje prometa. Ostat će dio vozila za Korčulu i zapadni dio Pelješca.

– Loša je cesta od Brijeste do Orebića. Posebno na lokaciji Kapetani, s onim oštrim krivinama. Otočani imaju i upola niže cijene na brodu. A ovisi i kako će se gorivo kretat. Onda, trajekt je i jedna atrakcija, posebno za goste. Ali će se vjerojatno dobar dio ipak sjuriti na most. I on je atraktivan, nema tu govora.

Kapetan je s Mljeta. Govori da će i Mljećani ubuduće s otoka brodom u Prapratno pokraj Stona, a onda širokom novom cestom do Brijeste pa preko mosta i eto ih začas u Metkoviću. Ili Pločama. Prije nego u Dubrovnik.

Čudo je most, mijenja perspektivu i život. Donosi slobodu, rekli bi Bikići. A mi bismo skrojili ovako: fala brodu, sloboda narodu!

‘Nemojte nam ove tariguze slikavat, svak će nam se živ smijat’

Iva Vištica, Tanja Kežić, Gabrijela Palinić i Ana Sokol čekaju ukrcaj na trajekt u Pločama. Deset sati ujutro. Žega. Brod guta veliku vijugavu gusjenicu vozila. Ostalo ih je na rivi petnaestak. Nisu stali. Ove ženskice su iz Metkovića. Idu mjesec dana sezonski na Pelješac, rade u velikom domaćem trgovačkom lancu u Metkoviću:

– Četri smo, a peta nas već čeka na Pelješcu. Mjesec dana ostajemo, vidiš da je gepek pun. Nemojte nam slučajno ove tariguze slikavat, svak će nam se živ smijat.

– Nećemo, nećemo…

– Ko će ić okolo i priko granice, bolji je trajekt. A kad otvore most, ići će se moston, ali ni trajekt neće propast.

Osobna karta

▶ Duljina: 100 metara

▶ Širina: 17,5 metara

▶ Brzina: 12,5 čvorova

▶ Putnici: 616

▶ Vozila: 140

▶ Izgrađen: 2014. godine,
‘Uljanik’

▶ Strojevi: 4×442 kilovata,
‘Volvo Penta’

▶ Blizanci: ‘Kornati’, ‘Brač’,
‘Krk’

Tekst i foto: Slobodna Dalmacija

Možda ti se sviđa

Crna kronika Regija

Uzeli su 44 milijuna kuna kredita, firme poslali u stečaj, novac nisu vratili

“Slobodna” mjesecima traži odgovore na pitanje o tome na koji je način, po kojim uvjetima i komu od 2002. do
Kino Metković
Kultura Regija

Metkoviću 300 tisuća kuna za kino

Ministarstvo kulture RH odobrilo je Gradu Metkoviću, tj. Gradskom kulturnom središtu Metković 300 tisuća kuna za nabavu digitalne kinoopreme za