Regija

ČEKA SE “KRŠTENJE” Most je gotov, ali i dalje nosi ‘tehničko ime‘

Umirovljena novinarka HRT-a Branka Šeparović svojedobno je “konvojem brodica” povezala kopno s poluotokom Pelješcem i tako poslala poruku vlastima u Zagrebu i Bruxellesu da je krajnje vrijeme za spajanje “rascijepljene” Hrvatske i Europske unije. Performans koji je tada osmislila Šeparović dobro je prodrmao strukture pa se konačno prionulo realizaciji ove ideje, i to zajedničkim novcem iz EU blagajne, piše Slobodna Dalmacija.

Branka Šeparović dugo je u ime udruge “Pelješki most” upozoravala da je Hrvatska jedina zemlja u svijetu čiji je kopneni teritorij presječen na dva dijela i da je dovršetak gradnje mosta strateški interes Republike Hrvatske, ali i EU-a, to prije jer će Hrvatska u daljnjim integracijama postati dio schengenskog prostora.

Branka Šeparović sada ukazuje na drugi problem. Most Pelješac je po njoj potpuno promašeno ime, koje u sebi ne nosi nikakvu poruku, a radi se o projektu od iznimnog značenja ne samo za lokalno stanovništvo i Hrvatsku u cijelosti, već za kontinent.


– Pelješac u tom smislu nije čak ni toponim, to je tek obična tabla postavljena dok se ne nađe pravo ime, a tehnički i birokratski “Hrvatske ceste” imaju sve poslovne ugovore i tehničku dokumentaciju upravo pod imenom “Most kopno – Pelješac”. Dakle, navedena je lokacija gradnje, a ne ime mosta koje je odabrano s nekim razlogom. Ime mosta koji spada u javne projekte ne donose državne tvrtke koje su sudjelovale u njegovoj realizaciji, kao što su “Hrvatske ceste”, nego Vlada Republike Hrvatske – kaže Šeparović, koja je mišljenja da se jedan za cijelu Europsku uniju tako značajan projekt, to više jer će Hrvatska iduće godine sigurno postati dio tzv. schengenskog prostora, čemu je u prvom redu pridonijela gradnja ovoga važnog infrastrukturnog objekta, svakako mora valorizirati u imenu mosta.

– Zato je moj prijedlog odgovornima da se most nazove “Europa”. Ona je iz mora uzdignuto kopno i spoj različitosti u međusobnom skladu, razumijevanju i prihvaćanju. Europa s dva posto ukupnoga svjetskog stanovništva i 11 posto teritorija planeta, širom otvorenih vrata prima i predaje dalje dosege ljudskoga genija – obrazlaže novinarka Šeparović, koja se nikako ne miri s imenom Most Pelješac koje, ističe, nije čak ni gramatički ispravno.

– Logično je i ispravno “Pelješki most”, no sve ukazuje na to da most “Europa” jednostavno nema alternativu. Europa je šira domovina hrvatskoga genija Fausta Vrančića, koji joj je s kraja petnaestog na šesnaesto stoljeće, među inim izumima, darovao i onaj “ovješenog mosta”. Svi do sada izgrađeni, pa i ovaj europski most u Hrvatskoj, tako pamte svoga konstruktora, kao i ovaj koji bi trebalo nazvati Europa jer ga svrstava u pet strateški najvažnijih točaka na našem kontinentu – tvrdi Branka Šeparović.

Europska unija je, podsjeća naša sugovornica, već odala poštovanje ovom kolosalnom projektu pa je vrijeme uzvratiti istom mjerom.

– Sve papirnate novčanice imaju na svojoj poleđini sliku mosta kao simbola povezivanja, a najvrjednija, ona od pet stotina eura, diči se upravo slikom mosta koji povezuje kopno s poluotokom Pelješcem. Europa znači slobodu, pravednost i mir. To je zapisano još 1949. u Pax Europa. I za Hrvatsku u tom smislu ne postoji alternativa. Veliki europski vizionari Alcide de Gaspari, Conrad Adenauer, Robert Schuman sasvim su jasni: Europa je savez u kojem nitko ne gubi, a svaki dio nje u tom zajedništvu različitosti – dobiva. Zato je najljepši hrvatski most zaslužio nositi ime “Europa” – uvjerena je novinarka Šeparović, koja još jednom upozorava da je sadašnje ime tehničko i da se čim prije mora donijeti zrela odluka, a po njezinu mišljenju naziv mosta po Starom kontinentu – nema alternativu.

Tim će mostom, dodaje, Hrvati putovati u svijet, a Europljani u velikom broju stizati kod nas i nastavljati dalje prema jugu, što će biti slučaj već ovog ljeta.