Regija

Autocesta mora kroz teritorij Hrvatske, Pelješki most neupitan

Autocesta by Dubrovačko neretvanska županija

Od predsjednika RH, Vlade i Hrvatskog Sabora traži se zaštita nacionalnih interesa na krajnjem jugu RH te ustrajnost na izgradnji autoceste kroz teritorij RH, zaključak je okruglog stola o cestovnom povezivanju Dubrovačko-neretvanske koji je jutros u organizaciji najjužnije županije održan u hotelu Excelsior. Pelješki most ponovno je istaknut kao prioritet.
Neprihvatljivim je ocijenjen prijedlog rješenja trase autoceste sa sastanka čelnika regije u Cavtatu kolovoza ove godine gdje je naznačeno izmještanje trase autoceste Ploče-Dubrovnik sa spojem na Osojnik u BiH:
– Odbacuje se kao štetna trasa Ploče-Počitelj-Trebinje jer je suprotna interesima Dubrovačko-neretvanske županije i RH i ostavlja neriješenom vezu Dubrovnika s ostatkom Hrvatske i EU. Povezivanje Dubrovnika tom trasom je duže, geostrateški nepovoljnije i nije jeftinije od trase Ploče-Dubrovnik(Osojnik), a turistički i gospodarski promet upućuje izvan teritorija RH – poručili su sudionici sastanka kojim je predsjedao dubrovačko-neretvanski župan Nikola Dobroslavić. Župan je središnjoj vlasti, HAC-u i HC-u zamjerio izostanak sa sastanka, što za njega samo potvrđuje ignorantski odnos vladajućih prema problemu prometne izoliranosti jedine preostale eksklave u EU.
– Nama je neprihvatljivo da su u svih važećim strateškim dokumentima odabranje najpovoljnije varijante, a da onda neka elita koja misli da je Bogom dana kaže – ne, autocesta neće ići po strategijama i prostornim planovima nego kud se mi dogovorimo. To nije ispravno. Zašto je teritorij druge države privlačniji od našeg vlastitog? – zapitao se Dobroslavić.
– Ako bi se planirana autocesta izmjestila izvan teritorija RH, prometno povezivanje Ploča s Dubrovnikom rješavalo bi se brzom cestom, što bi rezultiralo znatno manjom sigurnošću prometnica, a bilo bi i više poginulih u prometu jer brze ceste sa spojnicama nisu ni približno sigurne poput autocesta – utvrđeno je na sastanku odakle je upućena puna potpora EU projektu Jadransko-jonske autoceste:
– Budući da je Hrvatska vlastitim novcem izgradila veliki dio te buduće prometnice, logično je da preostalih 70 kilometara na krajnjem jugu, realizira se kao dio ukupnog projekta, nakon čega bi autocesta nastavila teritorijem BiH, Crne Gore, Albanije i Grčke – istaknuto je na skupu na kojem su uz predstavnike struke sudjelovali i saborski zastupnici i europarlamentarka Dubravka Šuica.
Profesor Prometnog fakulteta u Zagrebu Željko Marušić upozorio je kako je prometno povezivanje juga od vitalnog značaja ne samo za županiju, već i cijelu EU, pa ga utoliko zabrinjava kratkovidnost i jednostranost mišljenja službene vlasti o “selidbi” autoceste kroz teritorij susjedne države.
– Ako se ne izborimo za naše interese, morat ćemo izgraditi brzu cestu koja nije puno jeftinija od autoceste. Ovo je snažno sigurnosno pitanje, jer je brza cesta najnesigurnija prometnica. Osigurava putovanje 90 posto kao na autocesti, ali ima tek 10 posto sigurnosnih elemenata autoceste , pa ćemo morati računati na veći broj poginulih – procijenio je Marušić.
Za splitskog projektanta autocesta Vjekoslava Dorića BiH varijanta je sporna zbog topografije trase kroz Popovo polje, koja bi dodatno poskupila projekt.
Saborskog zastupnika HDZ-a Branka Bačića začudila je izjava ministra prometa Siniše Hajdaša Dončića prema kojoj će varijanta autoceste kroz BiH biti 7 puta jeftinija od “domaće”. Iznenađen je i ekološkim argumentom:
– Uz postojeću Studiju utjecaja na okoliš koja ne vidi opasnost za Neretvu i Malostonski zaljev, tvrditi da je za Dubrovnik i Dubrovačko primorje ekološki neprihvatljiva trasa kroz RH u najmanju je ruku skandalozno. A s druge strane, bez studije utjecaja na okoliš govori se da je varijanta kroz BiH ekološki prihvatljiva. Popovo polje ima 23 izvora vode – podsjetio je Bačić.
Zastupnica Europskog parlamenta Dubravka Šuica ocijenila je da je Vlada uzalud potrošila tri godine jer još ne postoji Partnerski sporazum putem kojega Hrvatska može početi povlačiti sredstva iz EU.
– Bez tog sporazuma Europska unija neće financirati ni Most, niti bilo koji drugi projekt – rekla je Šuica. Izostanak cestovnog spoja s Dubrovnikom protumačila je premalim brojem stanovnika (birača):
– Imali smo i to neslavno otvaranje na Osojniku, no samo smo htjeli da se cesta počne graditi od Dubrovnika. Šteta što to nije bilo utemeljeno, što tada nije bilo novca, a trudili smo se i željeli to napraviti. Pelješki most je prioritet i sad se moramo na njega koncentrirati – zaključila je europarlamentarka Šuica.

Tekst: Gabrijela Bijelić
Foto: Dubrovačko-neretvanska županija via dubrovacki.hr
www.dubrovacki.hr