Politika i gospodarstvo

U splitskom škveru položene kobilice za dva nova ophodna broda HRM-a

Nakon što su uzvanici dočekali uplovljavanje prvog obalnog ophodnog broda “Omiš”, izgrađenog u “Brodosplitu” za potrebe Obalne straže, jučer su u splitskom škveru položene kobilice za još dvije novogradnje iz serije ophodnih brodova ugovorenih za Ministarstvo obrane.

Riječ je o plovilima dužine 43,16 metara i širine osam metara, koji će biti opremljeni temeljnim oružjem svih obalnih straža danas, a to su automatski top kalibra 30 milimetara i dvije ručno upravljive strojnice 12,7 milimetara, te četiri ručna prijenosna protuzrakoplovna raketna sustava. Trup obalno ophodnih brodova bit će izgrađen od čelika povišene čvrstoće, a nadgrađe od aluminijske slitine te im je osigurana nepotopivost u slučaju naplavljivanja svaka dva susjedna odjeljka u trupu.

– S obzirom na to da je riječ o projektu koji je započeo prije dugi niz godina, ispratio čak dva ministra i došao do trećega, faza projektiranja koja je možda bila najzahtjevnija – i otklanjanje svih nedostataka – bila je u pravilu ta koja je definirala cijeli proces.
Danas, kada su sve postavke na kvalitetan način zatvorene, otklonjene su moguće poteškoće, ono što je vojska stavljala kao zahtjeve u odnosu na prototip, a mi smo dobili jedno rješenje za koje možemo reći da je cjelovito i sada imamo dinamiku rada – kazao je Mario Banožić, ministar obrane, prenosi Slobodna Dalmacija.


Ispravljeni propusti

Još u ožujku 2016. je trebao biti gotov prvi brod, a prije dvije godine, kada se trebala predati kompletna serija, tek je “Omiš” predan na uporabu Hrvatskoj ratnoj mornarici.
– Nekoliko godina smo izgubili zbog problema u Brodarskom institutu koji je radio prvi prototip koji je bio pogrešan, tako da smo trebali kompletno ispraviti pretprojekt. Onda smo imali bijele štrajkove u ispitivanjima koje smo trebali odraditi kod njih, tako da je to u startu bio mučni period od dvije godine. No, sada imamo brod kojim su svi zadovoljni, koliko imam informacije iz mornarice.

Sada je to možda jedan od najpotencijalnijih izvoznih proizvoda i imamo jako puno zainteresiranih zemalja, tako da apsolutno ne žalim niti jednu minutu provedenu na radu na tom brodu – rekao je Tomislav Debeljak, vlasnik brodogradilišta i “DIV grupe” te najavio da je u planu preostala četiri broda napraviti ranije nego što je ugovorni rok – 540 dana za prvi brod, plus 180 za treći i jednako toliko za četvrti i peti.

Premda su već trebali upravljati kompletnom serijom ophodnih brodova, Ivo Raffanelli, zapovjednik HRM-a je zadovoljan i ističe da niti jedno sredstvo koje je dosad ušlo u mornaricu nije testirano kao “Omiš”.

– Djelatnici HRM-a su učinili sve da sudjeluju u primopredajnim ispitivanjima kojih je bilo 87 samo u luci, iza toga u moru, a nakon toga u prototipnim testiranjima. Brod je vrlo pouzdan, kvalitetan i nadam se da ćemo dati naš kompletan obol u izgradnji drugih brodova s djelatnicima HRM-a koji su u sastavu projektnog tima – poručio je Raffanelli.

Zastoj zbog korone: ‘Flying Clipper – iduće godine

U brodogradilištu je najveću pažnju plijenio najveći jedrenjak “Flying Clipper”, koji je zapeo u arbitražnom procesu, a od naručitelja se potražuje šteta od 48 milijuna eura.
– Jedrenjak je zbog koronavirusa na vezu, a prvo službeno krstarenje bi trebalo biti 1. svibnja iduće godine – kazao je Debeljak.