Na što smo utukli 20 milijuna kuna?! Beskorisni granični prijelaz s BiH i dalje stoji kao spomenik političkoj gluposti i bahatosti, Vlada i dalje ne zna što bi s ruglom pokraj Metkovića

Dok se čeka početak radova na Pelješkom mostu, kojim bi se spojilo hrvatski teritorij te izbjegle četiri granične kontrole (pod dvije na Kleku i dvije na Bistrini), država je u izgradnju graničnog prijelaza u Ulici Stjepana Radića na samom izlazu iz Metkovića utukla 20 milijuna kuna.

Nažalost, taj granični prijelaz, koji je trebalo urediti prema pravilima Schengena još nije otvoren i po svemu sudeći nikada neće ni biti jer nije dobio uporabnu dozvolu. Struka je ocijenila da je preuzak za intenzivan promet putnika i vozila i na njemu se ne mogu mimoići dva autobusa. Klasična hrvatska priča, novac je potrošen, a objekt koji ničemu ne služi stoji kao ruglo i ometa promet, jer se granična kontrola i dalje provodi koji kilometar dalje u Doljanskom polju na starom prijelazu.

Privremeno rješenje

Tih dvadesetak milijuna kuna moglo se utrošiti u proširenje i uređenje pelješke ceste i trajektnog pristaništa u Komarnoj i Brijesti koje bi poslužilo dok se ne izgradi Pelješki most. Svakako bi državni novac bio bolje potrošen. Onako je doslovno bačen u vjetar jer granični prijelaz kako sada stvari stoje nikada neće biti otvoren niti će poslužiti svojoj svrsi.

Metkovci s kojima smo razgovarali o ovom problemu su jedinstveni i tvrde da postojeći granični prijelaz u Ulici Stjepana Radića treba srušiti. Slažu se da je ovaj prijelaz zapravo jedna nacionalna sramota i uzaludno trošenje novca poreznih obveznika.
To ne može biti ni seoski, a kamoli schengenski prijelaz. On kao da je izgrađen za vremena prije stotinu godina kada su se ljudi vozili zaprežnim kolima, rezignirano su komentirali Metkovci izgrađeni granični prijelaz koji se nikada neće otvoriti. Metkovci ističu da je prostorije za službenike trebalo staviti uz brdo, a uz Neretvu dodati još jedan prometni trak pa ne bi bilo takvoga zavoja. Kao jedno od mogućih alternativnih rješenja spominjao se tunel kroz brdo Predolac. Tako bi se izbjeglo usko prometno grlo, ali od toga definitivno nema ništa jer je to preskupa investicija i s obzirom na otvaranje schengenskog prijelaza na Novim Selima preko kojega ide teretni promet.

Tako do daljnjega ostaje ovo ruglo od prijelaza.

Jedino realno rješenje, s kojim se slažu i stanovnici Ulice Stjepana Radića u neposrednoj blizini novog prijelaza, je u otkupu kuća s obje strane granice, po sedam, osam kuća, ili izmještanje prijelaza prema BiH što ne bi trebalo biti preskupo s obzirom na to da je sve montažno. Sadašnje stanje ne udovoljava ni uvjetima malograničnog prijelaza, a kamo li potrebama jednog od najfrekventnijih prijelaza između RH i BiH.

Vrijednost tog famoznog graničnog prijelaza tek je stoti dio vrijednosti Pelješkog mosta koji će se uskoro početi graditi na radost i zadovoljstvo svih građana Dubrovačko-neretvanske županije. GP Metković, koji je često nazivan i vrata Europe, primjer je državne birokracije koja je utrošila novac u nešto što ničemu ne služi. Drugim riječima, novca ima samo ga treba znati pravilno rasporediti i utrošiti.

Nakon svega, postavlja se opravdano pitanje jesu li projektanti i nadzornici ikada bili u Metkoviću dok se sporni prijelaz gradio i jesu li vidjeli da je skučen i preuzak. A kako u Hrvatskoj nitko ne odgovara za svoje propuste, štetu će samo imati hrvatski porezni obveznici koji su sa dvadeset milijuna kuna financirali “Potemkinovu granicu” u Metkoviću.
Što se trenutno događa s ovim graničnim prijelazom koji je često nazivan i vrata Europe pokušali smo doznati u Ministarstvu financija koje je investitor radova.

Bez odgovora

Međutim, odgovora nismo dobili. Posljednja službena informacija s kojom raspolažemo je da je obavljen tehnički nadzor građevine te da su u tijeku primjedbe na eventualne propuste i pogreške, a koje mogu istaknuti stručnjaci za cestovni promet, lokalna uprava, ekolozi… Povjerenstvo će sve zaprimljene primjedbe razmotriti te uočene nedostatke otkloniti, nakon čega će se izdati uporabna dozvola za novi granični prijelaz. Kada će se to dogoditi te hoće li se izvoditi dodatni radovi na trećoj traci za sada je neizvjesno. Tako vrata Europe koja su koštala dvadesetak milijuna kuna do daljnjega ostaju zatvorena.