Politika i gospodarstvo

Nakon devet godina radova i 200 milijuna vaših kuna ovo je sve što imamo od Pelješkog mosta

Što je nakon devet godina od otvaranja radova ostalo od gradilišta pelješkog mosta u Komarnoj i Brijesti, u koje je do sada ulupano više od 200 milijuna kuna? Dvije izlivene stope s obje strane Neretvanskog kanala, pristupni put, dio obale, doka te upornjake budućeg mosta načeo je zub vremena, a materijal s nekadašnjeg gradilišta pelješkog mosta pluta po neretvanskom priobalju. Da se tu nekada radilo, svjedoče odbačene rukavice na jednom od upornjaka mosta, koje su ostale kao podsjetnik da je nekada plato Komarne vrvio radnicima, te kran dizalica i ruzinava željezna oplata koja izviruje iz mora. Komarnu i Brijestu od prošloga ljeta čuvaju dva anđela, simboličnih imena Duje i Vlaho, čime je uključena i duhovna dimenzija u potrebu spajanja sjevera i juga Hrvatske.

Uzaludan je bio naš pokušaj da dođemo do Brijeste kopnom. S pelješke strane na zapušteno gradilište više se ne može doći automobilom jer su pristupne ceste, probijene 2007. godine, izrovane i gotovo zatrpane. Posljednji događaj koji se tamo zbio je glazbeni performans „Čujete li nas“ u prosincu 2013. godine. Tada se još nekako moglo probiti do zapuštenog gradilišta na pelješkoj strani, a danas je to nemoguća misija.

Krici galebova
Nešto bolja situacija je u Komarnoj, gdje napušteni kontejneri svjedoče da su tu nekada bili radnici. Sablasnu tišinu prekidaju krici galebova i vriska djece s obližnje plaže ispod gradilišta.


– Napišite da nam urede ovu plažu ispod gradilišta. Kada već nema mosta, da se barem možemo kupati – doviknula nam je jedna stanovnica Komarne.

Istina, Komarna oživi kada je posjeti kakav političar, ali sve vrlo brzo utihne. Svi Neretvani i Dubrovčani jedinstveni su u ocjeni da most treba graditi. Međutim, pitanje mosta iznova se aktualizira sa svakom predizbornom kampanjom, lokalnom i državnom. Na tom tragu je i posljednja najava tehničkog ministra Olega Butkovića da pelješki most kreće. Zbog toga se očekuje da bi se po tko zna koji put moglo svečano otvoriti gradilište, na kojem buka strojeva utihne čim se političari i uzvanici raziđu.

Da projekt pelješkog mosta, ukupne vrijednosti 380 milijuna eura ide dalje, priopćili su javnosti tehnički ministar prometa Oleg Butković i ministar regionalnog razvoja i EU fondova, Tomislav Tolušić. Oni su najavili da će Hrvatske ceste natječaj objaviti najkasnije u ponedjeljak, dok se istodobno očekuje odluka Europske komisije o sufinanciranju cjelokupnog projekta, za koji bi EU osigurao 285 milijuna eura, a 95 milijuna eura dala bi Republika Hrvatska.

Ministri obećali
– Projekt pelješkog mosta je, za razliku od svih drugih cestovnih projekata, najspremniji. Svi ostali projekti nisu spremni. Ne želimo gubiti vrijeme i čekati da se neki projekti pripreme te da na kraju izgubimo novac. Zato idemo s punim financiranjem pelješkog mosta – istaknuli su tehnički ministri.

Najavom gradnje pelješkog mosta zadovoljan je župan dubrovačko-neretvanski, Nikola Dobroslavić.

– Očekujem da će se most izgraditi. Poznato je da je naša županija na pelješkom mostu inzistirala i moram reći da se u proteklom razdoblju na tome intenzivno radilo. Kao što su ministri obećali, raspisuje se natječaj i šalje aplikacija Europskoj komisiji za sufinanciranje – kazao je Dobroslavić, koji očekuje početak radova početkom iduće godine, a konačno dovršenje pelješkog mosta za dvije do tri godine.

Tekst: Stanislav Soldo / www.slobodnadalmacija.hr
Foto: Denis Jerković/EPH via www.slobodnadalmacija.hr