Politika i gospodarstvo

Luka Ploče: Mjesečno gubimo 750 tisuća kuna

luka ploče by ploce.com.hr

Gotovo četiri mjeseca nakon isteka roka za završetak radova na terminalu rasutih tereta u luci Ploče, radovi se i dalje obavljaju, a još uvijek, između investitora, Lučke uprave Ploče, i izvođača radova, Gospodarsko-interesnog udruženja španjolskog CYES-a, kao vodećeg partnera, i zagrebačkog Viadukta nije usuglašen novi datum završetka radova na trenutačno najvećem lučkom projektu u Hrvatskoj.

To znači da nema nikakvih informacija o službenom datumu završetka radova, koji je do sada odgađan nekoliko puta. Ugovor o građenju potpisan je u travnju 2012., s rokom završetka 790 dana, odnosno 30. lipnja 2014. godine. Stanje na terenu sugerira da je terminal daleko od završetka, ponajviše zbog kašnjenja izvođača i nepravodobne dostave potrebne dokumentacije od investitora.

U infrastrukturu terminala Lučka uprava Ploče ulaže više od 400 milijuna kuna, dok operater Luka Ploče d.d. ima obvezu uložiti u prekrcajnu opremu. Projekt se realizira po načelu javno-privatnog partnersta u kojem je Lučka uprava javni, a Luka Ploče privatni partner. Svaki dan kašnjenja uzrokuje velike direktne i indirektne troškove.


Samo direktni troškovi procijenjeni su na oko 750 tisuća kuna mjesečno. Kako nakon probijanja još jednog roka završetka radova nije usuglašen novi rok, otvoreno je pitanje plaćanja penala zbog kašnjenja, koji su ugovoreni u maksimalnom iznosu od gotovo 40 milijuna kuna.

Otežavajuća okolnost je i činjenica da je već više puta produžen rok za korištenje zajma Svjetske banke, koji istječe 31. prosinca 2015. godine.

Što će na probijanje rokova reći u Svjetskoj banci?
Ako projekt ne bude završen do kraja godine, a Svjetska banka, zbog cjelokupne situacije, ne pokaže sklonost daljnjem financiranju, investitor će morati na drugim mjestima pronaći sredstva za završetak terminala, u situaciji kada je već zadužen više od sto milijuna eura. Osim toga, Lučka uprava Ploče na zajam Svjetske banke plaća kamatu manju od jedan posto, a takve uvjete će, u slučaju potrebe, biti nemoguće pronaći na financijskome tržištu.

Značajno kašnjenje radova na terminalu samo je jedan od problema ovog projekta. Zadnji problemi bili su vezani uz obavljene dodatne radove u vrijednosti većoj od četiri milijuna kuna, za koje nije izvršena izmjena glavnog projekta ni građevinske dozvole i za koji investitor, Lučka uprava Ploče, nije imala suglasnost Upravnog vijeća. Zanimljivo, Upravno vijeće je poslije dalo suglasnost na već obavljene radove.

Za brodove preko 150.000 DWT
Na novi terminal rasutih tereta moći će pristajati brodovi tipa capesize, od preko 150 tisuća DWT i s gazom većim od 19 metara. Do sada su u pločansku luku uplovljavali brodovi nosivosti najviše 70 tisuća DWT i s 14 metara gaza. Paralelno s izgradnjom gaza odvijaju se i radovi na uređenju skladišne površine, koja će u prvoj fazi imati kapacitet jednokratnog uskladištenja od 600 tisuća tona.

 

Tekst: Ante Šunjić
www.slobodnadalmacija.hr