Nakon što je Europska komisija nedavno izrazila spremnost da sufinancira dovršetak autoceste na međunarodnom koridoru Vc od Budimpešte do Ploča, naše državno izaslanstvo pohodilo je Bruxelles kako bi se uskladili planovi izgradnje te autoceste.
Hrvatska je svoj dio koridora Vc dosad izgradila na pravcima Sredanci – Đakovo i Đakovo – Osijek, a trenutačno je u gradnji most na Dravi kojim bi trebala prolaziti dionica Beli Manastir – Osijek. U planu za tekuću godinu je i izgradnja dionice od Sredanaca do granice s BiH, za potrebe koje će biti nužno izgraditi i novi most na Savi.
Dionice koridora od granice s BiH preko Metkovića do Ploča, u dugoročnim su planovima Hrvatskih autocesta do 2016., ali bez detaljnijih rokova izgradnje, jer to ovisi o napretku koridora u BiH. Preko teritorija Federacije BiH i Republike Srpske ide 338 kilometara autoceste, najvećim dijelom dolinom rijeka Bosne i Neretve, a do sada je izgrađeno 37 kilometara od Kaknja do Butila u okolici Sarajeva.
Očitovanje Europske komisije o sufinanciranju koridora Vc tražila je zastupnica u Europskom parlamentu Biljana Borzan (SDP). Ona nam je skrenula pozornost da Komisija nudi sufinanciranje dovršetka autoceste i u dijelu koji se odnosi na Hrvatsku i Mađarsku kao članice Unije, ali i u dijelu koji se odnosi na BiH.
– To je odlična vijest za sve tri zemlje. Očekujem da resorno Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture poduzme odgovarajuće korake prema Europskoj komisiji kako bi se osigurala ponuđena sredstva. Prilika je tu i šteta bi je bilo propustiti – upozorava Biljana Borzan. Svjesna je, kaže, da treba voditi računa i o drugim okolnostima u kojima se odvija izgradnja koridora Vc, a na koje, zaključuje, naša država ne može utjecati.
– Ovo je međunarodni projekt i naša spremnost za dovršetak koridora itekako ovisi o istoj takvoj spremnosti u Mađarskoj i u BiH. Koliko imam informacija, u obje države postoji volja da se projekt realizira, kao i da se priskrbi novac Europske unije za to – ističe eurozastupnica SDP-a.
Da je i Mađarska “zagrijana” za dovršetak koridora Vc, svjedoči podatak da je spomenuti zahtjev iz Europskog parlamenta prema Europskoj komisiji uputila, uz Biljanu Borzan i zastupnika Briana Simpsona, i Zita Gurmai, zastupnica u prošlom sazivu Europarlamenta iz Mađarske.
Europska komisija očitovala se da je spremna sufinancirati dovršetak autoceste s najviše deset posto ukupne cijene izgradnje i s najviše pedeset posto ukupnih troškova izrade dokumentacije. To znači da bi za preostale dionice na hrvatskom dijelu koridora Vc Hrvatska mogla računati na najmanje 100 milijuna kuna pomoći Europske komisije.
U Mađarskoj je potrebno izgraditi dionicu, dužine petnaestak kilometara, od Udvara do granice s Hrvatskom. Ukupno je autocesta od Budimpešte do Ploča dužine 702 kilometra, a prve procjene govore da bi se njome iz mađarske prijestolnice stizalo na Jadran za pet do šest sati vožnje.
Tekst: Vedran Marjanović
Ilustracija: www.slobodnadalmacija.hr