Ostalo

Povodom Dana HMS: Kako funkcionira sustav hitne pomoći kada je nazovete

Kako smo već pisali, danas je nacionalni Dan hitne medicinske službe pa je idealna prilika da tim povodom damo par informacija kako u biti funkcionira taj sustav. S obzirom da se dosta pisalo u posljednje vrijeme na našem portalu, komentarima i slično.

Hitnu medicinsku službu možete zatražiti pozivom na telefonski broj 194, od 0-24 h, ili pozivom na jedinsnsveni broj za hitne službe 112.

Ukoliko zovete 112 biti ćete prespojeni na HMS. Za naše građane u Pločama možda je bitno naglasiti da kada dobiju HMS razgovaraju sa PDJ (prijavno dojavna jedinica) koja je u Dubrovniku te je od velike važnosti dati što više podataka o ozlijeđenoj ili bolesnoj osobi kao i točnu adresu.


Nakon zaprimanja poziva, PDJ poziva preko radio stanice najbližu ekipu (tada nije bitno da li pripadamo gradu Metkoviću ili Pločama) koja izlazi na intervenciju.

Hitnu medicinsku službu zatražite u slučajevima kad je izravno ugrožen život ili teško narušeno zdravlje:

  • naglo nastale poteškoće u disanju
  • gušenje stranim tijelom
  • zastoj rada srca i disanja
  • gubitak svijesti
  • iznenadna bol u prsnom košu
  • iznenadno ubrzanje, usporenje rada srca ili nepravilni otkucaji srca
  • grčevi (konvulzije)
  • otežani govor, slabost ili oduzetost dijela tijela, iskrivljenost lica
  • ozljede nastale u prometnim nesrećama i ostale iznenadno nastale ozljede (padovi s visine/životinjski ugrizi/ubodi/prostrijeli…)
  • neuobičajeno krvarenje na bilo koji od prirodnih otvora tijela
  • opekline
  • udar električne struje ili groma
  • pothlađivanje, toplinski udar
  • utapanje
  • otrovanje lijekovima/narkoticima/kemikalijama
  • jaka alergijska reakcija
  • iznenadna i neuobičajena bol (jaka glavobolja, jaka bol u prsima/trbuhu/leđima)
  • iznenadne promjene ponašanja koje dovode u opasnost bolesnika ili okolinu  (pokušaj samoubojstva/ubojstva…).

Razgovor s medicinskim dispečerom

Donosimo nekoliko savjeta za razgovor s medicinskim dispečerom:

  • s medicinskim dispečerom razgovarajte mirno i razgovijetno
  • precizno opišite gdje se nalazi osoba koja treba pomoć i razlog zbog kojeg zovete
  • podatke o mjestu na kojem se žrtva nalazi objasnite navodeći značajnije orijentire u blizini – velika prometna raskrižja, mostovi, poznate građevine i sl.
  • ostavite svoje ime i prezime, adresu i broj telefona – možda će biti potrebno da vas medicinski dispečer ponovo nazove
  • ne prekidajte telefonski poziv dok vam se to ne kaže
  • medicinski dispečer mora znati u kakvom je stanju osoba za koju zovete te je li joj već pružena kakva pomoć
  • medicinski dispečer će vam dati upute što da radite do dolaska tima hitne medicinske službe – postupite na točno opisani način.

Ako nešto niste razumjeli, tražite da vam se ponovi i ostanite s pacijentom do dolaska tima hitne medicinske službe.

Postupak do dolaska tima hitne medicinske službe

Donosimo nekoliko savjeta do dolaska tima hitne medicinske službe:

  • nastojite ostati smireni, umirujte pacijenta, utoplite ga i održavajte ga budnim
  • nemojte pacijentu davati ništa za jesti ili piti
  • nemojte pomicati pacijenta koji je doživio prometnu nesreću, pao s velike visine ili je bez svijesti osim ako mu ne prijeti neposredna opasnost (požar, eksplozija, utapanje, itd).
  • započnite pružati mjere prve pomoći ako možete.

Dodatne informacije:

Hrvatski zavod za hitnu medicinu