Završila je još jedna školska godina. Kakvo je psihičko zdravlje učenika, njihov emocionalni i intelektualni razvoj, socijalne vještine, osobine ličnosti? Idealan sugovornik za ovu temu je Nataša Palac, psiholog u Osnovnoj školi “Vladimir Nazor Ploče”, te u osnovnim školama u Kominu i Staševici.
Vidljivi pomaci kod roditelja
S gotovo tri desetljeća iskustva u radu na poticanju intelektualnog, emocionalnog i socijalnog razvoja učenika, pružanja pomoći učenicima da što kvalitetnije razvijaju svoje potencijale, unapređuju i održavaju svoje psihičko zdravlje, imaju kvalitetnije odnose s drugima te da primjereno svojim sposobnostima i interesima donose odluke vezane za nastavak obrazovanja i budućeg zvanja, ova stručnjakinja iz Ploča istaknula je nekoliko najvažnijih momenata vezanih za učenike, ali i njihove roditelje, s kojima također surađuje u svrhu poboljšanja statusa djeteta.
“Svakako treba istaknuti vidljive pomake kod roditelja. Za razliku od prijašnjih vremena kada je bila sramota pričati o problemima djece, danas roditelji, osobito oni mlađi, otvoreno razgovaraju i traže pomoć, spremni su iznijeti problem svoga djeteta i raditi na njegovome otklanjanju. To me jako veseli i zadovoljna sam suradnjom s njima. Ljudi iz škole stoje im na raspolaganju i spremni su dati podršku i pomoći u svakome trenutku. S druge strane, u novije vrijeme kod djece je prisutno više anksioznosti, napadaja panike, depresivnosti i češća je medikametozna terapija. Današnji zahtjevan i često stresan način života sigurno odmaže djeci u njihovim najosjetljivijim godinama”, rekla je Palac i posebno istaknula razvode brakova koji imaju pogubne posljedice za djecu.
Pri tome se prisjetila jedne tužne anegdote o dječaku koji je nakon završetka nastave jedini ostao ispred školske zgrade i čekao da netko dođe po njega. Dječak nije znao hoće li po njega doći mama ili njen dečko, tata ili njegova djevojka ili netko treći.
Samopouzdanje je važno
“Neizvjesnost i nestalnost su nešto što djeci ne treba. Razvodi su za njih posebno bolni. Djeca imaju pravo ne birati stranu, imaju pravo voljeti i mamu i tatu, ne govoriti loše o drugome. Osobito je tužno kada vidite da djeca krive sebe, jer smatraju da su zbog nekih trivijalnih stvari, oni uzrokovali raspad braka njihovih roditelja”, rekla je Nataša Palac.
Programi kod učenika razvijaju samopouzdanje, vještine donošenja odluka, zauzimanje za sebe, odupiranje vršnjačkom i medijskom pritisku, rješavanje konflikata, kontrolu emocija, razvoj socijalnih i komunikacijskih vještina, te vještina koje jačaju kapacitete djece za nošenje sa stresom i izazovima odrastanja, kao i unaprjeđenje njihovog mentalnog zdravlja.
“Svatko dijete treba ljubav, sigurnost, osjećaj da je važno, nekoga da ga podrži, ohrabri, sluša. Slušajte ih! Nema zdravlja bez mentalnog zdravlja”, poručila je psihologica Nataša Palac.
Trening životnih vještina
Osim djece, treba naći prostora i vremena i za njihove roditelje. Zato od 2015. godine u pločanskoj školi organizira “Školu za roditelje” polaznika drugog razreda kroz deset radionica. Uz to je i kordinatorica programa “Razvoj vještina za adolescenciju” i “Trening životnih vještina”, koje od prošle godine provode učitelji, odnosno razrednici. Od početka provođenja uključeni su četvrti, sedmi i osmi razred, a od ove školske godine treći i šesti. Nositelj projekta je Zavod za javno zdravstvo dubrovačko-neretvanske županije, koji je za učenike i učitelje osigurao radne materijale, te dr. med. Matija Čale Mratović.
Tekst i foto: Ante Šunjić/Dubrovački vjesnik