Kultura

Univerzalna priča s dalmatinskim šarmom: Jure Pavlović u Splitu predstavlja film ‘Mater’

Redatelj Jure Pavlović, koji je s kratkim filmom ‘Piknik’ 2015. osvojio europskog ‘Oscara’, prestižnu nagradu Europske filmske akademije za najbolji europski kratkometražni film, svojim dugometražnim debijem ‘Mater’ za koji dan otvara splitski Festival mediteranskog filma. U njemu istražuje kompliciran odnos majke i kćerke koja se nakon dugo vremena vraća doma, a u intervjuu za tportal otkriva što ga je privuklo ovoj tematici, kako mu je bilo staviti se u položaj snažnih ženskih likova i što u okolnostima koronavirusa očekuje od kino-života svoga filma

Na vijest o bolesti majke, Jasna se vraća iz Njemačke da bi se o njoj brinula. Čak i prikovana za krevet, majka Anka zrači snažnim autoritetom. Dani prolaze, a njih dvije zapliću se u mrežu zamjeranja od kojih je Jasna očajnički pokušavala pobjeći.

Radnja je to filma ‘Mater’ Jure Pavlovića (Split, 1985.), u kojemu glavne uloge tumače glumice Daria Lorenci Flatz i Neva Rošić, a koji je svjetsku premijeru imao krajem 2019., na Tallinn Black Nights Film Festivalu krajem prošle godine. Prikazan je i na beogradskom FEST-u u ožujku 2020. gdje je nagrađen kao najbolji film regije, a svoj život na platnima širom Hrvatske doživjet će na 13. izdanju Festivala mediteranskog filma Split 2. srpnja u Ljetnom kinu Bačvice.


 

Hrvatsku premijeru film će imati na otvorenju splitskog Festivala mediteranskog filma Split, jednoj od prvih kulturnih smotri koja će se održati nakon krize uzrokovane Covidom-19. Kako ste vi podnijeli ove mjesece koronavirusa?

S jedne strane je bilo vrlo teško s obzirom na to da sam trenutno u osjetljivoj etapi rada na dva projekta, od kojih je jedan dokumentarni film u fazi produkcije za kojeg smo morali odgoditi snimanja. ‘Mater’, koja je tek započela svoj život krajem 2019. svjetskom premijerom na festivalu A kategorije Black Nights u Tallinnu, te ga nastavila nagradom za najbolji regionalni film na FEST-u u Beogradu, našla se u vrlo nezgodnoj poziciji: naime, njen festivalski život je krenuo, a većina festivala u Europi se počela otkazivati (samo neki su prebačeni u online svijet), kina su zatvorena i okolnosti su takve da su unijele neizvjesnost u planiranje bilo kakve distribucije.

No, usprkos tome trudio sam se nositi sa situacijom na način da budem pozitivan, da gledam u budućnost i budem spreman što brže se prilagoditi ovom vremenu gdje se same okolnosti vrlo brzo mogu promijeniti. Tako da je i rezultat takvog pristupa isplanirana ljetna distribucija filma koja će se odvijati u ljetnim kinima i krenut će odmah nakon projekcije na Pulskom filmskom festivalu.

 

Što očekujete od domaće premijere u Splitu?

Premijerno prikazivanje u Splitu je prva projekcija filma među ‘domaćim’ ljudima, u ambijentu koji jako dobro razumije mentalitet i taj specifični ‘grezi’ dalmatinski humor koji se pojavljuje u filmu. S tim u vezi očekujem da će film snažno emotivno pogoditi mnoge gledatelje i da ćemo kolektivno moći uživati u autentičnom domaćem komadu umjetnosti koji se pojavljuje pred domaćom publikom i na taj način polako se vraćati u naš ‘novi normalni’ život i njegove gušte. Naravno, sve na propisanoj socijalnoj distanci.

 

Film se bavi odnosom Jasne, gastarbajterice koja se nakon dugo vremena iz Njemačke vraća u rodnu Dalmaciju, u dolinu Neretve, pošto dozna da joj je majka bolesna. Kako to da ste se odlučili baviti upravo ovom vrstom odnosa i kako vam je bilo smjestiti se u žensku poziciju?