Crna kronika Regija

UMJESTO U LUKU PLOČE SPAŠAVALI TALIJANE: Kapetan broda ‘Split’ o novoj neočekivanoj ulozi

U 22.40 u srijedu opazili smo jednog unesrećenika koji se držao za ostatke oplate broda. Četiri minute poslije uspjeli smo ga spasiti, bilo je točno 22.44 sati. Čovjek je bio jako prestrašen i u stanju šoka. Prvih pola sata nije mogao progovoriti ni jednu jedinu riječ koliko mu je bilo sve traumatično. Tek mi je rekao da je kapetan, da je Sicilijanac i da je upravo on zapovjednik tegljača koji je potonuo s posadom nasred Jadrana, govori za 24 sata Željko Sušić, kapetan broda “Split”, koji je dio flote splitske pomorske tvrtke Jadroplov.

Brod “Split” prevozi rasuti teret i spada pod tip bulk carrier, a u srijedu navečer našao se u potpuno novoj ulozi – i to spasilačkog broda.

A spašeni je jedini preživjeli od šesteročlane posade tegljača “Franco P”, koji je plovio na ruti između matične luke Ancone i Porto Romano, dijela luke Drač u Albaniji. Put je to dug tristotinjak nautičkih milja, trebao je trajati tri dana, ali s njega se pet talijanskih državljana i jedan Tunižanin više neće vratiti.


Tegljač slovi za malog diva na moru i teško ga je potopiti. Isplovio je iz luke Ancona u ponedjeljak malo prije 18 sati. Za 72 sata plovidbe trebao je biti na cilju. Umjesto toga potonuo je u rekordnom roku, na liniji između hrvatske i talijanske granice, 50 nautičkih milja ispred grada Barija.

– Mi smo bili na putu prema luci Ploče. U 21.05 u srijedu navečer dobili smo zadatak od MRCCC Brindisi da krenemo u potragu i spašavanje. Iako je to bilo izvan naše rute, odmah smo krenuli jer smo dobili informaciju da se dogodila havarija tri nautičke milje od nas – kazuje kapetan Sušić, koji je oplovio sva mora svijeta, ali u 45 godina karijere na moru ovo mu je bilo prvo spašavanje.

– Mrkli je mrak, ništa se nije vidjelo, tek nakon više od sat i pol potrage unesrećenog smo ugledali u moru. Ostatku posade nije bilo ni traga ni glasa – priča Sušić pa dodaje:

– Na našem brodu bilo je 20 članova posade, dva putnika i dva inspektora iz firme. Svi su dali obol u spašavanju, i to od strojara do mornara, svi su dali sve od sebe.

Kapetan tegljača (63) iskusni je morski vuk iz Catanije. Kad se malo pribrao, pokušao je spasiocima objasniti što se dogodilo.

– Prema njegovoj priči, imali su nagli prodor mora u krmeni dio u 20.30 minuta. Oni su pokušali ispumpati vodu, ali je silina prodora mora bila tolika da nije bilo pomoći, no nije mogao objasniti što je prethodilo prodoru vode. U samo deset minuta tegljač je potonuo gotovo okomito na dno mora, a sve se događalo toliko brzo da nisu uspjeli aktivirati splavi za spašavanje – prepričava kapetan Sušić.

Tegljač “Franco P” iza sebe je vukao ponton na kojem je bilo još 11 ljudi. Svi oni su na sigurnom, za razliku od posade broda, za koju su talijanski mediji objavili da nisu živi.

– Prema izvješću koje je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture primilo od Središnjice za traganje i spašavanje na moru – MRCC Rijeka, pronađena su tijela tri člana posade talijanskog tegljača ‘Franco P’, a nastavlja se koordinirana akcija traganja MRCC Rijeka i Roma za preostalo dvoje članova posade – objavilo je naše Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.

Prethodno su objasnili kako su u akciji spašavanja, u potragu za talijanskim tegljačem bili uključeni talijanska obalna straža, i to helikopterom i gliserom, te Lučka kapetanija Dubrovnik. I Hrvatska je vojska u četvrtak ujutro pohitala u traganje, i to s mora i iz zraka, objavili su iz MORH-a.

– Sve se toliko brzo odigralo da nitko s broda nije uspio poslati poziv u pomoć nego je to učinila posada s pontona, koja je uspjela i otkvačiti tegljač sa sajle, i tako je, nasreću, izbjegnuta još veća tragedija – objašnjava iskusni kapetan.

Brod pod hrvatskom zastavom javio je prvi da je pronašao preživjelog talijanskoga kapetana, pa su ga i članovi posade “Splita” predali talijanskoj obalnoj straži u četvrtak u 8 sati. Kapetana su prevezli u bolnicu u Bariju.

Vremenske prilike su bile dobre, puhala je bura i malo jači vjetar. Temperatura mora bila je malo ispod 20 stupnjeva. Tegljač “Franco P” godinama je plovio po Jadranu. Sagradili su ga u brodogradilištu Tug prije gotovo 50 godina. Zbog godine porinuća moguće je da je bio dotrajao. Potonuo je točno na pola Jadrana, između Barija i Dubrovnika, na mjestu poznatom kao najdublje mjesto na Jadranu. Pravi uzrok havarije tek će se rasvijetliti, ali već se sad neslužbeno spominje kako bi to, ako se isključe vremenski uvjeti, mogli biti spavanje, nepridržavanje zaštite na radu, tehnička neispravnost i slično.

Iza sebe je vukao ponton s 11 ljudi

Tegljač je potonuo točno na pola Jadrana, između Barija i Dubrovnika, na mjestu poznatom kao najdublje mjesto u našemu moru. Iza sebe je vukao ponton s 11 ljudi. Oni su se, nasreću, uspjeli otkvačiti i tako spasiti, čime je izbjegnuta veća tragedija. Uzrok potonuća tek će se utvrditi, prenose 24 sata.