Prisutnost na Internetu potrebna je modernim tvrtkama kako bi lakše došle do potencijalnih korisnika. Ulaganja pak u otvaranje i održavanje web stranice ovise prije svega o ambicioznosti samog projekta.
Internet je danas pun web stranica. Trenutno postoji njih više od milijardu u cijelom svijetu, a posebno su važne tvrtkama koje pokušavaju podići svjesnost o postojanju njihovog brenda među onima koji bi im mogli postati kupci.
Da, u današnje vrijeme gotovo svaka poslovna djelatnost ima potrebu biti prisutna na Internetu. Uostalom, na webu kupci mogu pronaći tvrtku bez da i znaju njezinu online adresu, zahvaljujući tražilicama. Moguće je i ciljano oglašavati vlastiti sadržaj, baš onim korisnicima koji imaju predispozicije postati budući klijenti.
Zato je pokretanje web stranice postalo nužnost za nekog tko želi uspješno poslovati. No, otvaranje i održavanje weba nije potpuno besplatno. Naime, svake godine dužni ste plaćati svoju prisutnost na Internetu, a postoje i dodatni troškovi koji su nužni kako bi vaš sadržaj izgledao reprezentativno i koristio vlastitoj svrsi.
Web stranici potrebna domena i hosting
Kako bi stranica uopće mogla biti na Internetu, potrebne su joj domena i web hosting. Domena je ništa drugo nego adresa koju će korisnici upisivati svaki put kad požele posjetiti vaš web. Potrebno je svake godine obnavljati domenu, odnosno plaćati godišnju pretplatu.
Doduše .hr domenu možete dobiti besplatno, pod uvjetom da imate otvorenu tvrtku u Republici Hrvatskoj ili samostalnu djelatnost. Tu postoje različita ograničenja po pitanju imena domene, a ako vas to previše sputava možete odlučiti plaćati .hr domenu po cijeni oko 60 eura godišnje. Postoje i jeftinije domene, poput .com.hr koja se plaća tek 5 eura godišnje, dok je cijena za .com oko 10 eura.
Hosting je pak prostor na serveru gdje će biti smješten vaš kompletan web, uključujući tekstualne, video i foto sadržaje. Postoje različiti tipovi servera na kojima možete smjestiti svoju stranicu, s tim da moderna tehnologija trenutno u prvi plan stavlja cloud rješenja. Server se može plaćati mjesečno ili godišnje. Mjesečne cijene kreću od 1 eura, s tim da brži i pouzdaniji serveri dođu tri od četiri puta više.
Dizajn i punjenje sadržaja kao dodatni trošak
Nakon što ste dobili svoju domenu i svoj server, vaša web stranica ima priliku zaživjeti na Internetu. No, još je potrebno kreirati dizajn koji će vašu djelatnost prezentirati u najboljem mogućem svjetlu. Tu postoje jeftina rješenja, poput podizanja stranice u WordPressu i kupovine koliko-toliko pristojne teme po cijeni od nekoliko eura.
No, što je vaš projekt ambiciozniji, to će vam trebati veće ulaganje u izradu web stranice. Pa će vas tako izrada weba po mjeri doći od 500 eura na više, ovisno što sve želite imati od sadržaja. Pokoju stotinu eura trebali biste uložiti i u sigurnost svoje web lokacije, kako vam netko ne bi probio sustav i preuzeo vašu stranicu.
Ako pak želite konstantno puniti stranicu novim sadržajem, to možete napraviti samostalno, ali i angažirati web administratora. Ima smisla i plaćati osobu koja profesionalno piše sadržaj, pogotovo ako sami nemate iskustva u kreiranju tekstova. I administratora i content writera možete plaćati prema odrađenom poslu, ovisno o cijeni koju ste dogovorili. Ona će također vrlo vjerojatno biti od stotinu eura na više.
Optimizacija sadržaja i oglašavanje nisu jeftini
Dakle, domena i hosting su trošak na koji morate računati svake godine, a izrada weba je jednokratan izdatak, pod uvjetom da nisu nužne preinake. Administrator i content writer vam pak mogu biti povremeni izdaci.
U toj priči svakako dio troškova ide i na prilagođavanje sadržaja ponašanju vaših kupaca na Internetu. Naime, u idealnom slučaju kupac će vas sam pronaći putem Google tražilice. Da bi se to dogodilo potrebno je ono što imate na webu prilagoditi ključnim riječima koje pretražuju potencijalni korisnici. U tome pomažu SEO specijalisti, a njih ćete također plaćati u stotinama eura, a možda i više ako se radi o zaista velikom projektu.
I onda je tu još oglašavanje. Bilo da se oglašavate na društvenim mrežama ili u Googleovom oglasnom prostoru potreban će vam biti ozbiljan budžet kako biste nešto s tim postigli. Pomoć stručnjaka za internetsko oglašavanje svakako dobro dođe. Sve bi vas moglo koštati nekoliko stotina, ali i nekoliko tisuća eura. Bitno je samo da se ulaganje kasnije vrati.
U svakom slučaju, podizanje statične web stranice i njezino održavanje nije toliko skupo. Radi se o troškovima koji mogu biti oko 50 eura godišnje. No, ako želite vaš web dići na viši nivo i putem njega ostvariti željene poslovne ciljeve, tada ulaganja nerijetko prelaze 500 eura i to na mjesečnoj razini.
Ako pak namjeravate otići još korak dalje i korisnicima ponuditi mobilnu aplikaciju, pripremite barem nekoliko tisuća eura samo za njezinu izradu. Drugim riječima, prisutnost na webu može biti skupa pa je potrebno imati jasnu financijsku strategiju razvijanja vlastite stranice, u skladu s veličinom vašeg poslovanja.
Ilustracija: Freepik