Aktualno

Kapetan Pavlović: Zbog birokrata neznalica odustat ćemo od 110 milijuna eura investicija

Luka Ploče ima velike planove za razvoj, ali ih prijedlog zakona koji upravo po Dalmaciji obrazlaže ministar Hajdaš-Dončić može potpuno unazaditi

Prijedlog Zakona o pomorskom dobru i morskim lukama naišao je na oštre reakcije u najvećoj dalmatinskoj luci, onoj u Pločama. Niz je primjedbi na predloženi zakon zbog kojih se kap. Ivan Pavlović, čelni čovjek ponajvećeg gospodarskog subjekta po broju zaposlenih u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, ne ustručava upozoriti kako je moguće da Luka Ploče d.d., u slučaju usvajanja predloženog zakona, odustane od svih lučkih investicija, vrijednih 110 milijuna eura.

Luka Ploče d.d. uložit će u prekrcajnu opremu na terminalu za rasute terete koji je u izgradnji oko 35 milijuna eura u prvoj fazi. Nakon pretkvalifikacije, na koju se 2011. godine javilo 11 respektabilnih tvrtki iz Europe i Azije, nedavno je napravljena tzv. short lista, prema ponuđenim cijenama i uvjetima, na kojoj su preostale četiri tvrtke, po dvije iz Njemačke i iz Kine.


Kočnica razvitka

Dodatnih oko 75 milijuna eura Luka Ploče d.d., sa svojim partnerima, planira uložiti u terminal tekućih tereta, kapaciteta 110 tisuća metara kubičnih, za koji je kamen temeljac položio ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak, te za ukapljeni naftni plin, kapaciteta 45 tisuća „kubika“. Doznajemo da su u završnoj fazi pregovori s jednom od najveći svjetskih firmi u toj branši, koja najavljuje odustajanje od posla, ako se zakon ne promijeni nabolje.

– Nitko neće dopustiti da birokrati bez znanja i iskustva odlučuju o cijenama i uvjetima poslovanja – rekao je Pavlović.

No, u čemu je stvar?

– Predloženi zakon kočnica je bilo kakvog razvitka luka, mi kao koncesionari više nećemo imati što raditi, jer se birokratizirane lučke uprave još više birokratiziraju i stvara se prostor za još veći utjecaj politike. Lučke uprave, u kojima stalno raste zapošljavanje, sastavljene su od lokalnih političkih dužnosnika, a ravnatelji i njihovi pomoćnici mijenjaju se sa svakom promjenom vlasti. Od takvih tijela ne može se očekivati stručnost i nastojanje da se brinu o privlačenju tereta.

Lučke uprave pod velikim su utjecajem politike pa se grade terminali koji nikome ne trebaju i troše se stotine milijuna eura da bi se ispunile želje lokalnih moćnika – rekao je Pavlović, istaknuvši kako se u jednoj luci gradi veliki terminal s pristupnim cestama i željeznicom, premda već postoji terminal koji radi s 20 posto kapaciteta.

Prepolovljen promet

Osim toga, direktor pločanske luke naglasio je kako je država, kroz direktna ulaganja, kroz dane garancije za kredite koje su podizale Lučke uprave, već uložila ili je u tijeku ulaganje više od milijardu dolara, a promet u lukama se prepolovio.

Najbolji primjer je odnos luka Rijeka i Kopar, gdje je Kopar, koji nema Lučku upravu, povećao promet s 2,5 na 18 milijuna tona roba, dok je promet Luke Rijeka, bez obzira na stotine milijuna eura ulaganja države putem Lučke uprave Rijeka, sa šest milijuna tona pao na četiri milijuna tona, bez JANAF-a, koji je prije bio luka posebne namjene, a od 2012. stavljen je pod upravljanje Lučkoj upravi.

– Premda su sve državne lučke uprave i njima upravlja RH, cijena pristojbe za obalu u Pločama je duplo veća nego u Rijeci, što znači da koncesionari nisu u istome položaju – rekao je Pavlović.

Kada je u pitanju smisao davanja koncesija u luci otvorenoj za javni promet, u Luci Ploče d.d. ističu da je danas potpuno drugačije nego prije 50 godina kada su određene luke i terminali imali monopol i da danas velike logističke kompanije i veliki brodari određuju gdje će roba ići, pa luke konkuriraju jedna drugoj ili terminali unutar luke jedan drugom.

Stoga u pločanskoj luci smatraju da je besmisleno maksimizirati lučke pristojbe, te da bi bilo najučinkovitije ne razdvajati koncesiju na fiksni i varijabilni dio, već po uzoru na Sjevernu Europu koncesiju plaćati po metru četvornome.

Nepotrebna agencija

Posebne reakcije izazvala je i najava osnivanja nove Agencije za integralno upravljanje pomorskim dobrom, za koju u Pločama tvrde kako ne samo da ne slijedi proklamirano smanjenje javne uprave, već se radi o nepotrebnoj agenciji koja će još više birokratizirati i odužiti postojeću proceduru upravljanja pomorskim dobrom i određivanja granica na pomorskom dobru.

U Luci Ploče d.d smatraju da nova Agencija samo povećava troškove i da se radi o još jednom posredniku u ionako složenom postupku koncesioniranja.

Sredstva za početak rada Agencije osigurala bi se iz proračuna RH, a tijela su Upravno vijeće i ravnatelj. Sjedište Agencije predviđeno je u Rijeci, a podružnice u Puli, Splitu, Senju, Zadru, Šibeniku i Dubrovniku.

Brojke

35 milijuna eura u prvoj fazi Luka Ploče uložit će u prekrcajnu opremu na terminalu za rasute terete koji je u izgradnji

75 milijuna eura Luka Ploče sa svojim partnerima planira uložiti u terminal tekućih tereta za koji je kamen temeljac položio ministar Ivan Vrdoljak

Iz Uprave luke izbačen koncesionar?!

U Upravnom vijeću Lučke uprave Ploče, po novome zakonu, ne bi više bilo predstavnika lučkih koncesionara, što ga je imenovao Savjet za luke, a koji su činili svi dionici lučke zajednice i koji se novim prijedlogom zakona ukida. Predviđa se da u Upravnom vijeću, umjesto dosadašnjih osam, bude pet članova i to tri predstavnika Vlade RH, uključujući predsjednika, i dva predstavnika lokalne i regionalne samouprave.

Ante Šunjić

foto: Dragan MATIĆ / CROPIX

slobodnadalmacija.hr