VLADA je na današnjoj sjednici u Sabor poslala konačni prijedlog zakona o naplati cestarine, kojim je predviđeno da nova elektronička naplata u punoj primjeni krene 1. ožujka 2027., piše Index.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je da se prvi put uspostavlja zakonodavni okvir za jedinstveni sustav elektroničke naplate cestarine na cjelokupnoj mreži autocesta.
Trenutno su pitanja naplate uređena Zakonom o cestama, a novim se prijedlogom propisuje obveza uspostave sustava naplate u slobodnom prometnom toku.
ENC i očitavanje registarskih pločica
Novi sustav počiva na dvjema tehnologijama – ENC uređaju u vozilu i automatskom očitavanju registarskih pločica putem kamera.
“Novi sustav predviđa slobodan protok vozila bez zaustavljanja zbog plaćanja cestarine. To je temeljna razlika u odnosu na postojeće elektroničke sustave Hrvatskih autocesta i Bina-Istre, dok na Autocesti Zagreb–Macelj elektroničke naplate uopće nema”, rekao je Butković.
Vlada predlaže donošenje zakona po hitnom postupku kako bi se osiguralo pravodobno postavljanje pravnog okvira.
Brži promet, manja zagušenja i niže emisije
Butković je najavio da će novi sustav omogućiti brži promet i manja zagušenja, manju potrošnju goriva, veću sigurnost, veću protočnost i jednostavniju upotrebu za laka vozila i turiste, uz bolju kontrolu i nadzor vozila.
“Neplaćanje cestarine i nepridržavanje obveza bit će prekršaj kako bi se korisnike odvratilo od bespravnog korištenja autocesta”, rekao je ministar, dodajući da je za projekt osigurano 130 milijuna eura iz NPOO-a.
Sustav u primjeni od 1. ožujka 2027.
Prema materijalima Vlade, sustav se uvodi na svim autocestama s potpunim slobodnim tokom vozila, bez rampi.
Elektronički sustav za naplatu cestarine (ESNC) uključivat će prijavu registarske oznake i valjanog sredstva plaćanja – obvezno za laka vozila do 3,5 tona. Teška vozila morat će koristiti ENC i automatsko očitavanje registarskih pločica.
Uključenje putem weba, aplikacije ili prodajnih mjesta
Uključenje u ESNC moći će se obaviti putem jedinstvenog nacionalnog web prodajnog mjesta, mobilne aplikacije, drugih digitalnih servisa te na namjenskim stazama za brzo uključenje.
Moći će se provesti i u prodajnim uredima upravitelja autocesta ili na drugim prodajnim mjestima trećih osoba koje imaju ugovor sa subjektima za naplatu cestarine.
Penal za korištenje autoceste bez uključenja u sustav
Prema prijedlogu zakona, korisnik koji je koristio autocestu bez uključenja u ESNC platit će cestarinu za prijeđenu dionicu i dodatnu naknadu – zakonski penal – kao unaprijed određeni iznos naknade štete radi suzbijanja neplaćanja.



