Kupnja namještaja mijenja se. Neki trgovci i dalje imaju fizičke salone. Drugi, kao što je Mima, odabrali su potpuno drugačiji pristup – prodaju isključivo online.
Bez fizičkih salona. Bez prodavača u trgovini. Samo web-stranica dostupna 24 sata dnevno i skladište odakle se šalje namještaj.
Zašto takav pristup? Troškovi poslovanja. Salon u centru grada košta – najam, struja, grijanje, plaće zaposlenika. Online trgovina može funkcionirati iz skladišta gdje su troškovi manji.
Ta razlika u troškovima može se odraziti na cijene proizvoda. Ili na marže trgovca. Ovisi o poslovnoj strategiji.
Kupujete kutne garniture za dnevni boravak? Online kupnja zahtijeva drugačiji pristup od kupnje u salonu. Prvo – precizno izmjerite prostor. Više puta, u različito doba dana. Osvjetljenje utječe na percepciju veličine prostora.
Online vs. offline – različita iskustva
Kupnja u fizičkom salonu ima svoje karakteristike. Možete vidjeti namještaj uživo. Dotaknuti materijale. Testirati udobnost sofe ili fotelje. Razgovarati s prodavačem o detaljima.
Online kupnja je drugačija. Pregledavate proizvode na ekranu. Oslanjate se na fotografije i opise. Čitate recenzije drugih kupaca. Možete usporediti cijene različitih trgovaca. Sve to u miru, bez vremenskog pritiska.
Svaki pristup ima prednosti i nedostatke. Neki kupci preferiraju fizički pregled prije kupnje. Drugi cijene praktičnost online kupnje.
Mlađi kupci često su skloniji online kupnji. Odrasli su uz internet, prirodno im je prvo istražiti online. Stariji kupci možda preferiraju tradicionalan pristup, ali i oni postupno otkrivaju mogućnosti digitalnih kanala.
Informacije o proizvodima
Online trgovci mogu pružiti detaljne specifikacije proizvoda. Sastav materijala, dimenzije, težinu, upute za održavanje. Informacije koje možda nećete dobiti u razgovoru s prodavačem u salonu.
Dvosjedi prikazani na web-stranici omogućuju vam pregled gustoće pjene u sjedalima, vrste opruga, debljine tkanine. Tehnički podaci koji vam pomažu u donošenju odluke.
Neki online trgovci nude uzorke materijala. Možete zatražiti mali komad tkanine da osjetite teksturu i boju prije narudžbe. Obično se šalje besplatno ili uz simboličnu naknadu.
Dostava i logistika
Dostava namještaja složena je operacija. Veliki, teški komadi zahtijevaju specijalizirane prijevoznike. Vozila prilagođena transportu namještaja. Radnike obučene za rukovanje.
Online trgovci moraju riješiti ovaj izazov. Neki razvijaju vlastite logističke mreže. Drugi surađuju s postojećim prijevoznicima. Treći kombiniraju različite pristupe.
Troškovi dostave variraju ovisno o veličini i težini proizvoda, udaljenosti, složenosti dostave. Neki trgovci uključuju dostavu u cijenu proizvoda. Drugi je naplaćuju zasebno.
Povrati i reklamacije
Online kupnja nosi određene rizike. Proizvod možda neće odgovarati očekivanjima. Boja može biti drugačija nego na fotografiji. Dimenzije možda neće biti prikladne za vaš prostor.
U Europskoj uniji, pa tako i u Hrvatskoj, kupci imaju zakonska prava kod online kupnje. Imate pravo na povrat proizvoda u roku od 14 dana bez navođenja razloga – to se naziva “pravo na odustajanje”. Ovaj rok počinje teći od dana dostave proizvoda. Troškove povrata obično snosi kupac, osim ako trgovac ne ponudi drugačije.
Dodatno, svi proizvodi imaju zakonsko jamstvo od minimalno 2 godine za slučaj nesukladnosti – ako proizvod ne radi kako treba ili nema svojstva koja je trgovac obećao. U tom slučaju imate pravo na popravak, zamjenu ili povrat novca bez dodatnih troškova.
Neki online trgovci nude mogućnost povrata u dužem roku od zakonskih 14 dana. Neki zahtijevaju objašnjenje razloga, drugi ne. Uvijek provjerite uvjete povrata prije kupnje.
Proces povrata može biti složeniji nego u fizičkoj trgovini. Morate organizirati preuzimanje proizvoda, možda platiti troškove transporta. Ali većina trgovaca pokušava učiniti proces što jednostavnijim.
Proizvođačka jamstva (često se nazivaju “komercijalna jamstva”) dodatna su zaštita, ali ne mogu smanjiti vaša zakonska prava na 2-godišnje jamstvo.
Tehnologija u pomoć
Tehnologija pokušava premostiti jaz između online i offline kupnje. AR (proširena stvarnost) aplikacije omogućuju “postavljanje” virtualnog namještaja u vaš prostor pomoću kamere pametnog telefona.
Tehnologija još nije savršena. Ponekad rezultati izgledaju neprirodno. Dimenzije možda nisu potpuno točne. Ali napreduje brzo i postaje sve korisnija.
Neki trgovci eksperimentiraju s hibridnim pristupima. Imaju showroom gdje možete testirati proizvode, ali glavna prodaja odvija se online. Pokušaj kombiniranja prednosti oba pristupa.
Različiti kupci, različite potrebe
Svaki kupac ima svoje preferencije. Neki traže brzinu i praktičnost online kupnje. Drugi preferiraju osobni kontakt i mogućnost fizičkog pregleda proizvoda.
Nema univerzalno najboljeg pristupa. Ovisi o tome što tražite, koliko vremena imate, koliko ste spremni riskirati, kakvo iskustvo preferirate.
Važno je da imate izbor. Da možete kupiti namještaj na način koji vam najbolje odgovara.
Budućnost kupnje namještaja
Online prodaja raste u svim sektorima, uključujući namještaj. To pokazuju podaci o e-trgovini u Europi. Ali fizičke trgovine neće nestati.
Vjerojatno će se dogoditi diferencijacija. Neki trgovci fokusirat će se na online kanale. Drugi će zadržati fizičke salone. Treći će kombinirati oba pristupa.
Kupci će na kraju odlučiti koji pristup preferiraju. Tržište će se prilagoditi njihovim potrebama.
Mima je odabrala svoj put – isključivo online prodaju. Hoće li to biti uspješna strategija? Vrijeme će pokazati. Ali sigurno predstavlja zanimljivu alternativu tradicionalnom pristupu.